Logo RSS
بیشتر مطلبها و برنامه ها و لینکها در تمامی موارد توسط خودم چک شده است. منظور این است که اگر برنامه ای توی اینترنت بود و ادعای ان میکرد که سرعنت اینترنت را چند برابر میکرد اول من امتحان میکنم و بعد توی وبلاگ میزارم و همچنین سالم بودن لینکها .شاید بعدها از کار افتادند و اون هم ....

ZANGARD.IR

(

بررسی خودروی سمند و انواع مدل های آن

سمند نام اولین خودرویی است که با برند (مارک تجاری) یک شرکت ایرانی به نام ایران خودرو ساخته شد. اگر چه این خودرو نسبت به تولیدات كارخانجات معتبر جهانی دارای ضعفهای زیادی میباشد و طراحی بعضی از قسمت‌های آن توسط شركتهای غیرایرانی انجام شده است ولی به‌عنوان اولین تلاش یك شركت ایرانی وحتی خاورمیانه ای در حد رضایت بخش و قابل قبولی است .بطوری كه حجم بالایی از فروش ایران خودرو را به خود اختصاص داده است .

سمند که خودروی ملی نیز نامیده می‌شود بر اساس خودروی پژو ۴۰۵ ساخته شده‌است.

طراحی بدنه خودرو در شرکت فرست اتوموتیو که یک شرکت طراحی انگلیسی است صورت گرفته‌است، این طرح توسط ایران خودرو خریداری شد و تغییرات جزیی در آن صورت گرفت.

موتور این خودرو نیز ساخت پژو است. قالبهای اصلی بدنه خودرو (قطعات بیرونی یا به اصطلاح قالبسازان آتر ) ساخت شرکت میازو  ژاپن که یک شرکت درجه دو در زمینه قالبسازی می‌باشد ساخته شد.

باتوجه به این مطالب می‌توان گفت که اكنون اصطلاح خودروی ملی برای این خودرو مناسب نیست زیرا اکثر خودروهای مونتاژ داخل دارای همین وضعیت می‌باشند اما با تلاش متخصصان ایران خودرو و ساخت موتور ملی EF7 و طراحی های جدیدتر شاهد پیشرفت در جهت ملی تر شدن سمند خواهیم بود .

سمند با بهره مندی از مزایایی همچون ایمنی بالا به دلیل برخورداری از بدنه مستحكم ، فضای قابل توجه داخل اتاق، ظرفیت كافی صندوق عقب، فرمان پذیری خوب به ویژه در جاده های پر پیچ و خم و سیستم هشدار دهنده هوشمند به یكی از محبوب ترین خودروهای روز ایران و حتی برخی از كشورهای هدف صادرات شده است

این خودرو در سال ۱۳۸۵ به روسیه صادر شد. شرکت ایران خودرو همچنین مونتاژ این خودرو را در آذربایجان، سوریه، ونزوئلا، چین و سنگال در برنامه دارد.

سمند استیشن
 
سمند استیشن: اختراع دیگری از ایران خودرو!
 
سمند استیشن: اختراع دیگری از ایران خودرو!
 
اطلاعات و جزئیاتی در این زمینه ندارم، اما این تیپ ماشین تو آمریکا و اروپا خیلی پر طرفداره و استقبال خیلی خوبی ازشون شده. منتظر این ماشین هستیم.


مابقی در ادامه مطلب


)
( سمند معمولی

در ادامه به بررسی مدل های مختلف سمند كه تولید شدند و یا ایران خودرو تصمیم به تولید آنها گرفته بود اما به دلایلی كه در متن خواهید خواند موفق به این مهم نشد خواهیم پرداخت …

بررسی مدل های مختلف سمند

سمند زوبین، پردیس، ساحل و پیكا تنها برخی از نام‌هایی بودند كه قرار بود معرف محصولات جدید ملی باشد. البته هیچ‌گاه این خودروها به تولید نرسیدند بلكه تنها هزینه‌های بالایی برای ایران‌خودرو داشتند. نداشتن پلت‌فرم، تغییر پیاپی سیاست‌ها و نبود استراتژی مشخص شاید بخشی از دلایل تولید نشدن این محصولات بوده است. محصولاتی كه اگر برخی ازآنها تولید می‌شدند شاید ایران‌خودرو سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده بود. در تمام خودروهای كلاس متوسطی كه در ایران‌خودرو طراحی شده‌اند پلت‌فرم پژو 405 استفاده شده است. البته خودروهای كوچك‌تر از پلت فرم پژو 206 استفاده كردند. در چندین نمونه هم قرار بود از پلت‌فرم پژو 106 و فیات استفاده شود كه به دلیل عدم تامین این پلت فرم‌ها پروژه‌ها اجرا نشد .

سمند معمولی :

مدل موتور : XU7JP/L3

حد اکثر سرعت : 185 KM/HR

نسبت تراکم : 9.3:1

تعداد سیلندر : خطی 4

حجم موتور : 1761cc

سیستم سوخت رسانی : انژکتوری پاششی (MPFI)

حداکثر توان موتور : 100 HP در6000 دور بر دقیقه

حداکثر گشتاور: 153 Nm در 3000 دور در دقیقه

قطر سیلندر : 83mm

کورس پیستون : 81.4mm

گیربکس:گیربکس : اتوماتیک 5 سرعته + دنده عقب

نسبت دنده 1 : 0.2894 نسبت دند ه 2 : 0.5384 نسبت دنده 3 : 0.7812 نسبت دنده 4 : 1.0512 نسبت دنده 5 : 1.3428 دنده عقب :0.3

نوع كلاچ : تك صفحه ای خشك قطر خارجی کلاچ : 200mmقطر داخلی كلاچ : 132mm

دیفرانسیل : دیفرانسیل جلو و دنده خورشیدی

سوخت ، ظرفیت مخزن سوخت: 70 لیتر عدد اکتان : 95 RON

درجه آلودگی : Euro II

مصرف خارج از شهر : براساس استاندارد : 9.2 ECE R84ترکیبی بر اساس استاندارد : 8.5 ECE R101با سرعت ثابت 90 : 6.8Litبا سرعت ثابت 120 : 9.2Lit

آلودگی منواکسید کربن با کاتالیست کانورتور : %0.5

سیستم فرمان :شعاع چرخش با هیدرولیک 5.5 متر جعبه فرمان هیدرولیک – شانه ای زاویه چرخش چرخها به سمت داخل/ به سمت خارج : 6.0-5.0 mm زاویه چرخش چرخها به سمت داخل : 5.43mm

سیستم الکتریکی : باطری : 12 V 35 Ahدینام : 80Aاستارت : 0.9 KWنوع باطری : اسید سرب وزن (kg) :وزن خودرو : 1200 (KG) وزن روی اکسل جلو : 716 (KG) وزن روی اکسل عقب : 468 (KG)

چرخها :تایر : 65/185 88 H R15

چرخهای استاندارد : فولادی 6J15چرخهای انتخابی : آلومینیومی 6.5J15ECU (واحد کنترل الکترونیکی): S2000· ECU (واحد کنترل الکترونیکی): S2000·

سیستم خنک کننده : 7.4 ·روغن گیربکس : 2 ·روغن سیستم فرمان : 1

سمند LX

در سمند LX با تغییراتی در چهره خودرو و همین طور آینه ها و چراغ خطرها در بخش عقب مجموعا ً شاهد چهره ای نو نسبت به سمند عادی هستیم .

طراحی داخلی :

تفاوت چشم گیری در سمند LX نسبت به سمند عادی دیده نمی شود و تنها لوکس شدن داخل خودرو سالن آن را زیبا تر از سمند عادی کرده .

ایمنی :

سمند از سوی شرکت انگلیسی مایرا استاندارهای ایمنی را کسب کرده اما با استاندارد های ایمنی روز فاصله زیادی دارد . رقابت در ایمنی میان سمند و ۴۰۵ رقابتی نزدیک است اما مهندسین طراح داخلی معتقد به ایمن تر بودن سمند هستند .

سمند پیكا :

این خودرو قرار بود پس از سمند دومین خودرو با نشان ملی باشد. ایران‌خودرویی‌ها قصد داشتند این محصول را در بازه‌ قیمتی 4 تا 5 میلیون تومان در اوایل دهه 80 شمسی وارد بازار كند. تیراژی كه برای این خودرو در نظر گرفته شده بود بالای 200 هزار دستگاه بود. قرار بود این خودرو، خودروی اقشار كم درآمد ایرانی باشد. پلت‌فرم این خودرو قرار بود مدلی از فیات باشد اما فیات از دادن این پلت‌فرم سر باز زد. بعدها ایران‌خودرویی‌ها تصمیم گرفتند از پلت‌فرم پژو 106 استفاده كنند كه پژو هم این پلت‌فرم را نداد و خودروی پیكا تولید نشد .

 

سمند پردیس :

 

سمند پردیس قرار بود یكی از مدل‌های آتی سمند باشد. این محصول را ایرا‌ن‌خودرو برای طبقه متوسط به بالا در نظر گرفته بود. طراحی این خودرو در قسمت پشت بسیار شبیه به محصولات كره‌ای است. طراحی جلو نیز تا حدودی شبیه به محصولات فولكس‌واگن است. این محصول با اینكه پیش‌بینی می‌شد در بازار به خوبی فروش كند و در نمایشگاه‌های خودرویی كشور نیز مردم از آن استقبال بسیار زیادی كردند، اما به مرحله تولید نرسید و تنها در حد چند نمونه ساخته شده در مركز تحقیقات ایران خودرو ماند .

 

 

سمند پردیس دارای موتور از نوع XU7JP4 با قدرت 81 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه و سرعت 185 کیلومتر در ساعت است. از نظر ظاهری با سمند معمولی بسیار فرق دارد، چراغ های جلو و عقب با استفاده از طرح لنز نوری و قرار دادن چراغ راهنما در اینه های بغل و همچنین رینگ و لاستیک اسپورت زیبایی خاصی را به آن داده است. امکاناتی که اعلام شده است به شرح ذیل می باشد:

1- یک عدد تلویزیون از نوع LCD با قابلیت پخش برنامه های تلویزیونی

2- سیستم پخش DVD و MP3 با قابلیت دریافت برنامه های رادیویی

4- سیستم Cruise control یا کنترل گشت

5- صندلی های برقی

مشخصات فنی سمند پردیس

کلاس : سواری چهاردر- کلاس متوسط
رنگ : پوشش متالیک
سقف : استاندارد ثابت
نوع موتور : XU7JP4  حجم موتور : 1761 سانتیمتر مکعب
حداکثر توان موتور : 81اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثرگشتاور : 156 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه
سیستم سوخت : انژکتوری
انتقال قدرت
گیربکس : دستی 5 دنده جلو
نوع فرمان : هیدرولیک
حداقل شعاع فرمان : 5/5 متر
تعلیق :
جلو مستقل MC PHERSO
عقب مستقل – فنر و پیچشی
چرخها:
لاستیک 215/45 ZR 1791w
رینگ X 17 7
امکانات رفاهی :
چراغ راهنماروی آینه های بغل
امکان پخش cdهای صوتی و تصویری
Lcd روی داشبورد
صندلیهای ردیف جلو برقی
سیستم کنترل سرعت CRUISE
وزن خالص : 1175 کیلوگرم
ابعاد :
طول : 4770 میلیمتر
عرض : 1720 ( بااحتساب آینه های جانبی ) میلیمتر
ارتفاع : 1460میلیمتر
فاصله بین دو محورچرخهای عقب و جلو : 2670 میلیمتر
ظرفیت مخزن سوخت : 70لیتر
حداکثرسرعت : 185 کیلومتر در ساعت
شتاب از صفر تا صد کیلومتر : 9/11 ثانیه
مصرف سوخت: 8/6 لیتر در صد کیلومتر( باسرعت 90 کیلومتر در ساعت )
1/7 لیتر درصدکیلومتر ( باسرعت ثابت 120 کیلومتر در ساعت(

 

سمند زوبین:

این خودرو قرار بود مانند پیكان جوانان خودروی خاص جوانان باشد. توربوشارژ، موتور قوی و هندلینگ مناسب مواردی بود كه برای این خودرو در نظر گرفته شده بود. البته كمی سخت بود كه بتوان بر روی پلت‌فرم پژو 405 چنین محصولی را خلق كرد. مشكل این خودرو هم نبود پلت‌فرم مانند دیگر مدل‌های سمند بود

 

زوبین ظاهری شبیه به پردیس دارد و تفاوت زیادی بین این دو دیده نمی شود اما از نظر موتوری، سمند زوبین دارای موتور از نوع  XU9-J4Z با قدرت 148 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه و سرعت 215 کیلومتر در ساعت می باشد .حجم موتور cc 1905.

قابلیت های این خودرو به شرح ذیل است:

1- قابلیت تنظیم ارتفاع

2- سیستم انتقال قدرت 4WD (هر چهار چرخ متحرک) که باعث می شود توان خودرو در عبور از مسیرهای خاص بسیار بالا رود

3- درب صندوق ریموت دار

4- شتاب صفر تا صد نه و سه دهم ثانیه

طول این خودرو 477 سانتیمتر و عرض آن 172 سانتیمتر(آینه های بغل حساب شده) و وزن آن 1245 کیلوگرم است.

مشخصات فنی سمند زوبین :

کلاس : سواری چهاردر- کلاس متوسط
رنگ : پوشش متالیک

نوع موتور : XU9 –J4Z
حجم موتور : 1905 سانتیمتر مکعب
حداکثر توان موتور : 148اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثرگشتاور : 170 نیوتن متر در 5500 دور در دقیقه
سیستم سوخت : انژکتوری

گیربکس : دستی 5 دنده جلو

نوع فرمان : هیدرولیک

تعلیق جلو : مستقل Mc Pherson
عقب مستقل – فنرپیچشی (باامکان تنظیم ارتفاع)

سیستم ترمز : دو مداره با بوستر
جلو : دیسکی با پره های خنک کننده
عقب : کاسه ای

لاستیک 215/45 ZR 1791 w
رینگ 7×17

امکانات رفاهی

امکان تنظیم ارتفاع
چراغ راهنما روی آینه های جانبی
چهارچرخ متحرک 4 wd
افزایش توان و قدرت موتور با تغییر موتور
چراغ ترمز عقب با استفاده از فناوری LED

وزن خالص : 1245 کیلوگرم

ابعاد:
طول : 4770 میلیمتر
عرض : 1720 ( بااحتساب آینه های جانبی ) میلیمتر
ارتفاع : 1460 میلیمتر
فاصله بین دو محورچرخهای عقب و جلو : 2670 میلیمتر

ظرفیت مخزن سوخت : 70 لیتر

بازده:
حداکثرسرعت : 215 کیلومتر در ساعت
شتاب از صفر تا صد کیلومتر : 35/9 ثانیه
مصرف سوخت 8/8 لیتر در صد کیلومتر ( باسرعت ثابت 90 کیلومتر در ساعت )
2/11 لیتر در صد کیلومتر – باسرعت ثابت 120 کیلومتر در ساعت

سمند ساحل :

اولین و آخرین كانسپت یك خودروی ایرانی تاكنون سمند ساحل بوده است. معمولاً خودروهای كانسپت ساخته می‌شوند تا بعدها با تكمیل‌شان مدل‌های واقعی ساخته شوند .

 

سمند استیشن و وانت :

سمند استیشن خودرویی بود كه در ایران‌خودرو تولید شد و حتی تا مرز صنعتی‌سازی نیز پیش رفت. اما اجرا نشدن پروژه پژو 405 استیشن مدیران ایران‌خودرو را از تولید این خودرو منصرف كرد. سمند وانت نیز محصولی بود كه در مركز تحقیقات ایران خودرو طراحی شد اما معلوم نیست كه این خودرو قرار است تولید شود یا خیر .

 

 

 

 

سمند سورن ( P2 سابق )

سمند سورن که نسل پیشرفته سمند معمولی است در سال 86 وارد بازار داخلی شد. این خودرو به موتور 1800 سی سی مجهز است که با این موتور می‌تواند 100 اسب بخار قدرت تولید کند.. موتور آن از نوع XU7JPL3 است. در نمای داخلی از چرم طبیعی استفاده شده. از قابلیتهایی که اعلام شده می توان موارد زیر را نام برد:

سمند سورن مجهز به كیسه هوا برای راننده است كه تاثیر قابل توجهی در بالا بردن سطح ایمنی این خودرو و جلوگیری از ورود آسیب و جراحت به ناحیه سر و سینه راننده در تصادف های از جلو می شود. همچنین سورن دارای سیستم ترمز ضدقفل (ABS) است كه فرمان پذیری خودرو را در هنگام ترمزهای شدید امكان پذیر ساخته و در نتیجه مانع وقوع تصادف با خودروهای دیگر و یا عابر پیاده می شود.

جلوپنجره بزرگ سورن علاوه بر ایجاد حس صلابت و پایداری، باعث تهویه بهتر موتور شده و به كاهش دمای كاركرد آن كمك شایانی می كند.

سیستم فرمان تلسكوپی سورن در تصادفات باعث می شود تا ستون فرمان به طور خودكار جمع شده و مانع رسیدن صدمه به راننده شود.

همچنین كمربندهای ایمنی سه نقطه ای با سیستم های پیش كشنده و محدود كننده نیرو، آسودگی خاطر را برای سرنشینان در شهر و بزرگراه به ارمغان می آورد. كلیه سیستم های ایمنی سمند سورن در آزمایشگاه های معتبر دنیا مورد آزمایش و تایید قرار گرفته است.

سورن ELX

سورن با ورود به مرحله ELX محصولی کاملا متفاوت و انطباق پذیر با پیشرانه های گوناگون و هم گام با دانش روز را رقم زد . اسب جوان ایران خودرو با عرضه سورن ELX و تغییرات در خور توجه این خودرو نسبت به مدل پیشین وارد دوران بلوغ و پیشرفت شد …

کلیدواژه هایی که پروژه سورن ELX روی آن ها بنا شده است متشکل از تکمیل سیستم های ایمنی ، تطبیق خودرو با استاندارد های روز ، ارگونومی ،ارتقاء سیستم صوتی ، افزایش کیفی همه قطعات ، تجهیز خودرو به ایربگ داشبورد ( شاگرد ) به عنوان استاندارد اروپا ، بخاری اتوماتیک و بهترین راندمان است . 

 

 

 

 

تغییرات طراحی خارجی :

جلوپنجره با خطوط افقی تنها تغییر ایجاد شده در طراحی ظاهری سورن ELX است . این تغییر علاوه بر کمک به جذابیت بیش تر ظاهر خودرو در بازشناساندن این تیپ از سورن فاز اول نقش اول را در طراحی خارجی خودرو بازی می کند . طراحی خطوط افقی که عده بسیاری آن را به کپی برداری از جلوپنجره تویوتا کمری نسبت می دهند  پیش از این ها هم در طراحی مدل های مفهومی سمند های پردیس و زوبین مشاهده شده بود و انتظار می رفت در فاز نخست سمند سورن نیز از همین سبک جلوپنجره استفاده شود . به زعم کارشناسان طراحی جلوپنجره پیشین سورن المان های روز استاندارد های بصری جهانی را در بر ندارد و جلوپنجره نصب شده روی سورن ELX اصالت را در عین هماهنگی با دیگر اجزا ظاهر خودرو به سورن برمی گرداند .

 

تغییرات طراحی و امکانات داخلی :

طراحی داخلی سورن  ELX را می توان به جرات اصلی ترین بخش تحولات در ELX دانست . طراحی کلی داخل خودرو اعم از تودوزی ، داخل درب ها ، داشبورد و کلید های شیشه های بالابر و کلید های کنترل روی کنسول وسط سبکی جدید از طراحی های ایران خودرو را نشان می دهند .

صندلی های سورن با هدف بهبود شرایط راننده و سرنشینان و با توجه به ارگونومی یا مهندسی فاکتور های انسانی طراحی شده اند . این صندلی ها به صورت برقی کنترل می شوند و در 8 جهت حرکت می کنند . صندلی سورن هم در راستای ارتقاء رفاه و همچنین ارتقاء امینیت سرنشینان توانسته 4 استاندارد اروپایی را کسب کند . از جمله این استاندارد ها و تست های صورت گرفته پایداری صندلی ها هنگام وارد شدن ضربه و استاندارد پشت سری های سرنشینان است . صندلی های عقب خودرو بهینه سازی شده اند و ظرفیت استاندارد آن ها به 3نفر افزایش پیدا کرده و به همین منظور کمربند سرنشین سوم به مجموعه صندلی و تاقچه عقب افزوده شده که موجب تغییر شکل و آرایش قرار گرفتن سیستم پخش خودرو با کارآیی بالاتر شده است .

در طراحی داشبورد و قطعات و تجهیزات تشکیل دهنده آن ایران خودرو از روشی جدید در سورن استفاده کرده که هم هزینه تمام شده در خط تولید و هم عمل مونتاژ خودرو را تسهیل می کند . مجموعه امکانات داشبورد به صورت پیش مونتاژ شامل مجموعه کامل فرمان خودرو ، کیسه هوای شاگرد و قطعات و سیستم های برقی خودرو به خط تولید خودرو انتقال داده می شوند .

برای اولین بار در ایران سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در سورن ELX طراحی شده است . کنترل میزان هوای کابین ، کنترل دمای داخل کابین ،یخ زدایی و بخار زدایی در زمستان از جمله کارآیی های سیستم تهویه اتوماتیک طراحی شده توسط ایران خودرو هستند این سیستم به وسیله سنسور های نصب شده بر روی موتور ، سپر ها و داخل کابین بیش ترین کارآیی لازم را در سرمایش و گرمایش خودرو ارائه می دهد . سیستم تهویه اتوماتیک با کمک دریچه های استاندارد و بهینه سازی شده سورن ELX کارآیی بهتری نسبت به موارد مشابه در خودرو های هم کلاس خود خواهد داشت . این سیستم با دارا بودن آپشن ها و حالت های گوناگون شرایط بهینه ای را در حالت econ برای مصرف سوخت به همراه خواهد داشت . در انواع سمند هوارسانی و تهویه هوا برای سرنشینان عقب آن گونه که باید هر چند به صورت غیر مستقل ولی کامل صورت نمی گرفت . سورن ELX با دارا بودن دریچه های مجزا برای سرنشینان عقب تمامی نقاط کابین خودرو را پوشش می دهد .

سیستم برقی خودرو در سورن ELX به صورت یک پارچه تحت نام JUNCTION BOX در مجموعه پیش مونتاژ شده داشبورد قرار می گیرند که این پکیج شامل فیوز ها ، رله ها ،سیستم هشدار دهنده و سایر تجهیزات تکمیلی می شود . ایجاد پکیج این چنینی کیفیت یک پارچه و طول عمر بیش تری را برای قطعات برقی خودرو تضمین می کند . علاوه بر این موارد سوییچ ها در سورن ELX به صورت کامل ارتقاء پیدا کرده اند و همچنین جلوآمپر جدید با امکانات بیش تری نیز در این خودرو به کار گرفته شده است .

سورن در فاز نخست امکان نصب کیسه هوای راننده را در مجموعه فرمان امکان پذیر کرده بود اما در فاز دوم و در موفقیت دیگری برای ایران خودرو با طراحی سطح نرم داشبورد امکان نصب کیسه هوای دوم (شاگرد ) نیز مهیا شده .

نصب کیسه هوای داشبورد برای نخستین بار است که در یک خودرو ایرانی صورت می گیرد .طراحی سطح نرم با استفاده از روکش فوم میسر شده است .

سامانه هوشمند مرکزی که نسل نخست آن در نخستین سمند پایه گذاری شد در سورن با بالاترین سطح پیشرفت و امکانات به کار گرفته شده است . این سامانه که به طور کامل شاهد تغییراتی در جهت پیشرفت کارآیی ها و امکانات بوده و با دارا بودن کنترل هوشمند مرکزی تحولی در کنترل بخش های فنی خودرو به وجود آورده است . این سیستم که شامل JUNCTION BOX (فیوز ها ، رله ها ،سیستم هشدار دهنده و سایر تجهیزات تکمیلی ) و ارتباط با تجهیزات این بخش می شود امکانات جدیدی نظیر تنظیم سرعت برف پاک کن با سرعت خودرو ، سیستم پیدا کننده خودرو و .. را در بر دارد . در صورتی که اشکالی در بخش الکترونیک خودرو به وجود بیاید این سیستم با قرار گرفتن در حالت چک اتوماتیک قطعه معیوب را یافته و به راننده اطلاع می دهد ، به این وسیله دیگر نیازی به چک کردن تمامی قطعات الکترونیکی خودرو نیست .

سیستم صوتی خودرو نیز هم از نظر سیستم پخش و هم از نظر بلندگو ها متحول شده است .

 

 

ارتقاء ایمنی :

بر اساس گفته مسئولان ایران خودرو ایمنی یکی از کلیدی ترین مباحثی است که در طراحی سورن ELX مورد توجه بوده است .

طراحی کیسه هوای شاگرد که در بخش طراحی و امکانات داخلی به آن پرداختیم در صدر لیست نگاه امنیتی ایران خودرو به سورن ELX قرار دارد که با تکنولوژی جدید این شرکت ایجاد شده و امید می رود از آن در جهت ارتقاء امنیت سرنشینان در محصولات دیگر نیز استفاده شود .

جاذب های انرژی پیش تر و در فاز نخست سورن روی سپر های عقب و جلو مورد استفاده قرار گرفته بودند اما در سورن ELX این سیستم که امنیت عقب و جلو سورن را تضمین کرده بود داخل درب نیز نصب شده تا خطر ناشی از ضربه های بغل خودرو را به حداقل برساند . نصب کمربند ایمنی سوم عقب به صورت طراحی سه نقطه ای نیز از دیگر امکانات ایمنی افزوده شده به سورن ELX است .

سورن همچنین توانسته 2 استاندارد امنیت تصادف اروپا را کسب کند و با توجه به 4 استاندارد امنیتی که در زمینه استاندارد صندلی ها به دست آورده بود توانسته در زمینه امنیت تمامی استاندارد های مورد نیاز اروپا را کسب کند .

علاوه بر موارد فوق ، کمربند های پیش کشنده و ستون شکننده فرمان تلسکوپی از دیگر المان های امنیتی در نظر گرفته شده در این خودرو هستند .

 

 

مشخصات فنی ، 3 پیشرانه برای سورن :

سورن ELX توانایی تطبیق پذیری با سه نوع پیشرانه اعم از TU5 ( حجم 1600 سی سی و قدرت 110 اسب بخار ) ، XU7 ( موتور فعلی سمند با حجم 1800 سی سی و 100 اسب بخار قدرت ) و موتور ملی با توربو چارجر ( 1700 سی سی تنفس طبیعی ) .

اما در این بین یکی از پیشرانه ها که همزمان با رونمایی ELX معرفی شد ،دومین عضو خانواده موتور ملی ایران خودرو بود که عضو اول آن یعنی موتور ملی با حجم 1.7 لیتربرای نصب روی سمند ال ایکس مدتی قبل معرفی شده بود . این پیشرانه که مجهز به توربوچارجر است به صورت دو گانه سوزطراحی شده و تنها موتور داخلی است که در ارتفاع بالای 2000 متر از سطح دریا شاهد هیچ افت قدرتی نخواهد بود . حداکثر قدرت موتور 1.7 لیتری توربوپارجر EF7 156 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 210 نیوتون متر است . این پیشرانه با مصرف 7.2 لیتری برای سیکل ترکیبی در 100 کیلومتر استاندارد یورو 4را پاس کرده است . EF7 توربوچارجر همچنین توانایی پیمایش 300 کیلومتر با یک مخزن 100 لیتری گاز طبیعی را داراست .

 

قیمت و  … :

قیمتی قاطعانه برای سورن ELX اعلام نشده است اما بر اساس گفته های منطقی مدیر عامل این شرکت قیمتی حدود 20 میلیون تومان برای سورن در نظر گرفته شده و ثبت نام آن به زودی آغاز می شود. اما با توجه به آپشن ها و تغییرات تحولی که در سورن ELX ایجاد شده اند تا زمانی که این تغییرات به صورت انبوه به تولید نرسند نمی توانیم روی تثبیت قیمت روی 20 میلیون تومان حساب کنیم .

شاید شرکت های دیگری در طراحی بخش های جدید سورن  ELX درگیر بوده باشند اما مهم ترین نکته پیرامون این خودرو این است که کلکسیونی از تغییرات مثبت و قدرتمند در کنار هم روی یکی از محصولات پر افتخار ایران خودرو نصب شده اند و توانسته است اکثر استاندارد های روز اروپا که بالاترین سطح نیاز ها را شامل می شود پاس کند ، سورن ELX به نظر اولین خودرو تمام ملی و تماما تحول یافته صنعت ما به شمار می رود که نوآوری های بسیاری را در خود گنجانده و تمامی این نوآوری ها همگام با تکنولوژی روز جهان صورت گرفته اند . این موضوع می تواند پیش از هر چیز روز های طلایی پیش روی صنعت خودروسازی را به ما نوید دهد و چشمان ما را منتظر تحولات و نوآوری های بسیار دیگر نگاه دارد . تحولاتی که در محصولات ما قابلیت رقابت با رقیبان خارجی را به وجود بیاورند .

سمند جوانان

پروژه ی سمند جوانان پروژه ای 3 ماهه بود که توسط تیم طراحی صنعتی مرکز تحقیقات ایران خودرو و بخش خصوصی به منظور کسب سهم مناسب از بازار خودرو کشور و پاسخگویی به نیاز قشر جوان صورت گرفته . پروژه ی طراحی سمند جوانان توسط دو عضو فعال این تیم طراحی به نام های کاوه سولگی و هادی هفتانی ( پیش تر در مطلب طراحی جلوپنجره جدید سورن با این طراح آشنا شده بودیم ) انجام شده که تغییرات محدود و درخور یک تیونیگ معتبر و استاندارد برای ال ایکس را به نحو احسنت انجام داده اند . نکته قابل توجه ، این است که سمند جوانان محصولی جدید از ایران خودرو به شمار نمی آید بلکه نسخه ای جدید ، بهسازی شده و استاندارد از تیونینگ برای سمند ال ایکس است . لازم به ذكر است این مدل كه قرار بود در سال 88 وارد بازار شود كه چنین نشد …

تغییرات اعمال شده روی سمند جوانان



– موتور : بر خلاف آن چه تصور می شد ایران خودرو این بار هم ریسک نکرده تا از موتور ملی در نسخه ی جدید ال ایکس استفاده کند و همچنان متوصل به موسسه ی پژو سیتروئون کار می کند ، موتور سمند جوانان تقویت شده ی موتور مورد استفاده در پارس ELX است ، این موتور که L4 نام دارد در حالت عادی و در نسخه مورد استفاده در پارس ELX قدرتی معادل 110 اسب بخار دارد در حالی که موتور تقویت شده ی L4 مورد استفاده در سمند جوانان قدرتی معادل 130 اسب بخار تولید می کند ، این موتور با وجود این که حدود 33 اسب از موتور ال ایکس قوی تر است مصرف سوختی 5 درصد کمتر از ال ایکس را ارائه می دهد .

- تغییرات فنی : در این قسمت هر آنچه برای ایجاد یک تیونینگ مناسب سازی شده و استاندارد و بر اساس سلیقه ی جوانان نیاز باشد اجرا شده ، سیستم تعلیق جدید و اسپرت به همراه کمک فنر های جدید مواردی هستند که تفاوت عمده ای بین سمند جوانان و ال ایکس ایجاد می کنند .

- تغییرات داخلی : صندلی های اسپرت و تزئینات داخلی تمام چرم به ظاهر تنها تغییرات داخلی سمند جوانان هستند که آن چنان هم کم به نظر نمی رسند و حقیقتا با سلیقه ی خوبی مورد استفاده قرار گرفتند .. شاید در این بین تغییرات کم و حتی کوچک دیگری در ظاهر کنسول هم می تونست کمک شایانی به متفاوت تر شدن جوانان کمک کند .

- تغییرات ظاهری : شاید هر فرد نا آگاهی با دیدن سمند جوانان تنها فکر کند ایران خودرو قصد عرضه خودروی ال ایکس با ظاهری متفاوت را داشته و به جنبه های دیگر آن توجه چندانی نکند ، این در حالی است که طراحی ظاهری به گونه صورت گرفته تا همخوانی تمام با نام جوانان و تغییرات اعمال شده ی فنی و داخلی خودرو داشته باشد ، تغییر سپر عقب و جلو و قرار دادن رکاب های جدید که به خودرو ظاهری خشن می دهند ، مطمئنا شما هم در ورژن تیونینگ های شخصی سمند در ایران دیدید که این تغییرات روی سمند ال ایکس تاثیر به سزایی می ذارن و ظاهری قابل قبول و اسپرت به خودرو می دن .. سپر و رکاب توسط ایران خودرو طراحی و تولید شده و چیز عجیبی با مارک های معروف و بزرگ نیست بلکه این سپر ها و رکاب برای این سمند طراحی شده اند .

- شاید به عنوان یک صاحب نظر در زمینه خودرو اضافه شدن عبارت GT کنار نام سمند و جلوپنجره خودرو برای شما غیر منطقی به نظر برسد ! همینطور است .. هنوز فلسفه این عبارت آن هم روی سمند جوانان برای من هم روشن نیست ! شاید در نسخه ی اصلی و تولیدی در نوشته ها تجدید نظر بشه .

- دیگر تغییرات : سیستم ترمز ABS ، سیستم صوتی حرفه ای (اطلاعاتی پیرامون جزئیات این سیستم در دست نیست ) و رینگ و لاستیک استثنایی از دیگر تغییرات اعلام شده ی سمند جوانان هستند ، در زمینه نرمز ای بی اس نمی دونم چرا به عنوان یک مساله جدید روی جوانان اعلام شده اما جای انتقاد وجود داره که چرا روی بحث امنیت این خودرو بیش تر کار نشده و کیسه ی هوا حداقل برای راننده تعبیه نشده و یا حداقل سیستم های پایداری سر پیچ ها EBD به مشخصه های این ورژن از سمند ال ایکس اضافه نشده . تنها اطلاعات در دسترس و ریز در مورد دیگر تغییرات سمند جوانان رینگ بوگاتی است که شاید در ظاهر آن چنان دهن پر کن به نظر نیاید اما از طراحی اصیل و زیبا و در عین حال منطقی برخورداره .

به نظر می رسد ایران خودرو پس از ارائه طراحی خام و ناپخته ی سمند سورن با رویکردی جدید و استفاده از طراحان بهتر در این پروژه چهره ای جدید از خود نشان داده و دیگر در اقدامی عجولانه اقدام به عرضه مدلی به ظاهر جدید از خانواده سمند انجام نداده ، در سمند جوانان تمامی قسمت ها کارشناسی شده و با تفکر انجام شده اند و کسی تا کنون به نحوه ی کار در ارائه این محصول بهسازی شده اعتراضی نداشته ، این در حالی است که سورن همچنان در تمامی بخش های طراحی اش منتقدان بسیاری دارد .

من در این مطلب قصد تایید 100 درصد طراحی و تغییرات سمند جوانان را ندارم اما در مقام یک صاحب نظر می تونم بگم تیونینگی استاندارد و نسخه ای به جا توسط ایران خودرو از ال ایکس ارائه شده ، در طراحی این محصول تمامی جوانب کار رعایت شده اند تا تیونینگی استاندارد ارائه بشه ، من هرگز این خودرو رو سمندی جدید نمی دونم و تنها یک خودروی سفارشی برای ایران خودرو تلقی می کنم که روی اون خوب کار شده .

این احساس رضایت با قیمتی مناسب و معقول و عرضه در شرایط مناسب می تونه سمند جوانان رو بین مردم خوب جا بندازه .

مثل همیشه .. بهتره منتظر باز خورد واقعی این محصول ایران خودرو در جامعه باشیم .. زمان عرضه معلوم نیست.

سمند سریر

به دلیل عدم وجود یک خودروی تشریفاتی در کشور، ایران خودرو به فکر ساخت یک خودروی تشریفاتی(که باز هم از تغییر در همان سمند معمولی به وجود می آید!) افتاد. البته با تغییراتی در پژو 405 آن را به عنوان تشریفاتی و در تعداد بسیار کم تولید کردند ولی جوابگوی نام یک خودروی تشریفاتی نبود. سمند سریر از نظر ظاهری دقیقا مثل سمند LX است با این تفاوت که بر طول خودرو حدود 30 سانتیمتر اضافه شده که در بین درب جلو و عقب و برای ایجاد فضای بیشتر سرنشین عقب است. همچنین رینگ آلومینیومی و تایر پهن برای حفظ تعادل در سر پیچ ها به آن اضافه شده. در داخل خودرو از چرم استفاده شده که نمای زیبایی به آن می دهد. در قسمت عقب خودرو و در پشت هر صندلی جلو، یک مانیتور LCD کوچک وجود دارد که با استفاده از سیستم پخش VCD و MP3 که در قسمت عقب تعبیه شده می توان فیلم های مورد نظر را در داخل اتومبیل تماشا کرد. همچنین بر حسب سفارش در قسمت عقب یک یخچال نیز نصب می شود. دو عدد سینی باز شو هم برای سرنشینان عقب درون صندلی نصب شده. رنگ دستگیره درب ها به رنگ نقره ای تغییر کرده و یک جعبه سی دی در قسمت عقب وجود دارد. طول سمند سریر (لیموزین) 471 سانتیمتر و عرض آن 172 سانتیمتر است.


سمند کوپه





)

دسته بندی : ماشین و موتور ,
آخرین مطالب
درباره ما

بیشتر مطلبها و برنامه ها و لینکها در تمامی موارد توسط خودم چک شده است. منظور این است که اگر برنامه ای توی اینترنت بود و ادعای ان میکرد که سرعنت اینترنت را چند برابر میکرد اول من امتحان میکنم و بعد توی وبلاگ میزارم و همچنین سالم بودن لینکها .شاید بعدها از کار افتادند و اون هم ....

ایجاد کننده وبلاگ : زنگارد دات آی آر

امار سایت زنگارد دات آی آر

--------------------------------------------------

اطلاعیه سایت

دوستان اگر توی پیدا کردن جواب بازی واژه یابی اچمی به مشکلی برخوردید توی قسمت نظرات عنوان کنید تا راهنماییتون بکنم

اگر نرم افزاری یا بازی و یا اموزش جالبی اگه دارید لطف کنید در قسمت نظرات عنوان کنید تا در سایت بزارمش

خواهشن کسی عکسی یا فیلمی از زنگارد قدیم و یا از ادمهای قدیم داشته باشه برام ارسال کنید تا بزارم در سایت و عموم مردم حالشو ببرن


-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- این قسمت مربوط به تمامی اخبارADSL میباشد دانلود بازی خاطره ساز واژه یایی اچمی برنامه تلفن همراه و ثابت زنگارد جاوا برنامه تلفن همراه و ثابت زنگارد اندروید تلفن ثابت زنگارد(ورد)برای پرینت گرفتن عکس بازیکنان تیم ملی زنگارد قدیم ------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------- ---------------------------------------- --------------------

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات